July 13, 2008

Kena Tipu Lagi....

Dalam usaha kerajaan untuk meningkatkan pendapatan serta hasil pertanian negara pelbagai program serta peruntukan diberi kepada Kementerian Pertanian dan Asas Tani. Untuk makluman pembaca, sekarang ni musim menuai padi khususnya di kawasan MADA. Nie baru nak cerita....

mengikut apa yang kita dengar.. sebelum padi boleh dituai pengilang padi yang kebanyakannya kaum bukan bumiputera menawarkan pembelian sehingga RM 1200/tan!! Kerajaan pun baru letak RM 750/tan. Adalah dua tiga orang pesawah yang dah tuai padi pi jual di kilang puak ni.. bila dah jual harga jadi RM900/tan pulak!! RM900 pun takpa la lagi tapi yang makin musykil ni bila resit pembelian keluar pengilang menahan pulak resit tersebut atas pelbagai alasan.

Yang kita dok dengar lanie pengilang membuat perundingan pulak dengan geng-geng depa untuk menetapkan harga yang sebenar yang perlu untuk pembelian padi setiap tan. Yang kita nak tau, perundingan tu dengan sapa?

Dahla ramai orang dok cerita depa ni kadang-kadang tipu penimbang. betoi ka dak tak tau la. cerita ni bukan apa, untuk makluman pihak berkuasa yang mesti ambil tindakan serta pemantauan ke atas semua kilang-kilang padi di negara ini. Takkan nak report baru ambil tindakan! Ustaz Azizan apa cerita? takkan tak ambil tau kot?

No comments: