June 8, 2009

Babi di Jabi

Cadangan Kerajaan PAS Kedah untuk memindahkan Pusat Penyembelihan Babi ke Jabi, Pokok Sena sebagai menggantikan pusat penyembelihan sediada di Kg Berjaya Alor Setar amat dinanti-nantikan penduduk serta peniaga di kawasan Pasar Kg Berjaya.

Penyelesaian isu yang berlarutan puluhan tahun berjaya diselesaikan oleh PAS.

Rakyat yang menerima kesan buruk di sekitar Pusat Penyembelihan sediaada berbesar hati dengan keputusan kerajaan Negeri yang jelas memahami kehendak rakyat. Tetapi....

Berlainan pula dengan penduduk sekitar Jabi yang bakal menerima projek pembangunan yang difahamkan berskala besar untuk membangunkan kawasan tersebut. Yang tidak difahami mengapa penduduk di Jabi tidak mahukan projek berkenaan yang jelas menguntungkan mereka!

Inilah kerajaan yang dimahukan oleh rakyat di Jabi yang meletakkan prinsip keadilan untuk semua kaum dan agama...

Isu ini tidak sukar difahami susur galurnya kerana PAS sudah tentunya mendapat tekanan daripada rakan politik strategik mereka untuk terus mewujudkan pusat penyembelihan seumpamanya. Jika tiada tekanan tersebut, mengapa tidak saja ditutup tanpa perlu dibuka di mana-mana tempat di negeri ini. Apakah tidak efisien daging haiwan tersebut diimport terus dari Pulau Pinang tanpa menjejaskan persekitaran Kedah.

Kerajaan Pulau Pinang semestinya menyukai pengimportan tersebut kerana ianya akan menambah kantung pendapatan kerajaan negeri. Bukankah telah diwujudkan Deklarasi Mentalon yang jelas mahukan pembangunan ekonomi di antara negeri-negeri pimpinan pembangkang?

Rakyat perlu memahami dengan jelas agenda di luar kotak pemikiran rakyat kebanyakan yang menjadi teras kepada perjuangan pembangkang. Sama-sama kita nantikan perkembangannya............

No comments: