June 8, 2009

Antara Kepentingan Politik dan Agama

Muktamar PAS baru-baru ini mencerminkan kegagalan PAS untuk meneruskan pendekatan Islamik mereka kerana percanggahan di kalangan pimpinan PAS dalam menentukan hala tuju perjuangan.
Presiden PAS dengan jelas memahami situasi politik tanahair yang memerlukan PENGORBANAN BESAR daripada semua umat Islam berketurunan Melayu untuk terus mendasari Kerajaan Persekutuan mentadbir negara yang mempunyai pelbagai budaya dan agama.
Kepentingan dan muslihat politik PKR yang majoriti pemimpinnya di kalangan bukan Melayu jelas kelihatan dan semakin menampakkan belangnya. Hadi Awang bertindak bijak bersama Timbalan Presiden PAS untuk terus berdialog bersama UMNO demi kepentingan umat Islam walaupun disanggah hebat oleh Mursyidul Am PAS.
Pemahaman dan perjuangan Islam yang ditunjukkan kedua pemimpin seharusnya disambut baik oleh pemimpin UMNO untuk terus menjalin silaturrahim di antara dua parti siasah Melayu terbesar di Malaysia. PAS sewajarnya kembali kepada tuntutan agama yang jelas mahukan perpaduan dan keamanan walaupun terpaksa ditelan pahit kemarahan golongan yang tidak mahu kepada tuntutan agama ini.
Rakyat kini menanti episod baru politik Malaysia yang menjurus ke arah perpaduan demi kepentingan Agama, Bangsa dan Negara.

No comments: